The subscription service is currently unavailable. Please try again later.
Skole-hjem-samarbejde
Skole-hjem-samarbejde
Samarbejdet mellem skole og hjem er afgørende for vores børns læring, dannelse og trivsel. Som forældre kender vi vores børn bedst, og vi kan bidrage med vigtige input til, hvordan de lærer og trives bedst. Her kan du læse en række artikler om, hvorfor det gode samarbejde er vigtigt og hvordan, det bliver skabt.
Sammen omkring børn giver sammenhold mellem børn. Et godt forhold mellem elevernes forældre har en stor betydning for elevernes trivsel og fællesskab i klassen.
Undersøgelse viser, at når forældre inddrages i skolens arbejde med trivsel, forbedres undervisningsmiljøet, elevernes trivsel stiger og fællesskabet styrkes.
De fleste er enige om, at samarbejdet med forældrene er afgørende for, hvordan eleverne klarer sig i skolen. Men der mangler bud på, hvordan forældre tænkes ind i undervisningen.
På Langelinieskolen i København fik forældrene frit spil til at deltage i og planlægge undervisningen i deres børns klasser i en uge. Læs hvordan det gik.
På Sophienborgskolen i Hillerød viser eleverne deres læringsmål frem for forældrene ved fire ferniseringer. Tanken er at få både elever og forældre tættere på læringsmålene.
Mette With Hagensen: ”Den gode snak om skoledagen er vigtig, så vi skal sammen med vores børns lærere finde ud af, hvordan vi får den gode snak om skolen derhjemme.”
Et fagligt løft og mere engagerede børn. På Erritsø Fællesskole forbereder eleverne sig til næste skoledag ved at se undervisningsvideoer med forældrene derhjemme.
Råd til inklusion: ”Tal anerkendende og konstruktivt om andre elever, forældre og lærere derhjemme, så dit barn får lyst til at deltage i skolens fællesskab.”
Næsten 4 ud af 5 medlemmer af skolebestyrelsen oplever at have en reel indflydelse på skolens udvikling. Alligevel dukker næsten ingen op til valgmøderne.
Det første hæfte vedrører direkte skole-hjem-samarbejdet. Du kan eksempelvis finde ideer til, hvordan forældre kan medvirke til bedre læring for børnene gennem forældremøderne.